Half Nederland zat vorig jaar opeens noodgedwongen thuis te werken. Voor de één een uitkomst, voor de ander een crime. Om al deze harde werkers in het zonnetje te zetten, is 16 maart uitgeroepen tot Dag van de Thuiswerker. Een primeur, maar vast niet de laatste keer.

Het idee voor de Dag van de Thuiswerker komt van socialmediabureau Webmastery, dat uitsluitend thuiswerkers in dienst heeft. Eigenaar Margaret Massop merkte dat het imago van thuiswerken het afgelopen jaar flink is verbeterd. “Voorheen werd er best een beetje op thuiswerkers neergekeken. Het werd vaak beschouwd als een bijbaantje of hobby, maar inmiddels weten mensen dat je minstens even hard werkt als je vanuit huis werkt. En voor een bepaalde groep is dit de oplossing als de coronamaatregelen straks weer worden versoepeld.”

Massop doelt daarmee op mensen met een aandoening, die om welke reden dan ook niet op een kantoor kunnen werken. In 2012 kreeg zij zelf het idee om deze mensen aan te nemen. “Ik kende iemand met een paniekstoornis. Angélique zat al twintig jaar met het stempel arbeidsongeschikt thuis, terwijl ze heel goed kan schrijven. Ik vond het gek dat er geen werkgevers waren die een beetje out of the box dachten om haar toch in dienst te nemen. Dus toen ben ik het zelf gaan doen.”

In die periode was er veel vraag naar mensen die de sociale media voor organisaties konden bijhouden, vertelt Massop. “Ik wilde dat als zzp’er graag bieden, maar omdat je dat zeven dagen per week overdag en ’s avonds moet kunnen doen, moest ik mensen aannemen. Angelique was de eerste. Daarmee was social enterprise Webmastery geboren. Daarna zijn er elk jaar gemiddeld twee mensen bijgekomen. Inmiddels heb ik zestien mensen in vaste dienst, van wie de meesten met een aandoening. Zij werken allemaal naar vermogen. Sommigen maken veel uren, anderen kunnen acht tot twaalf uur werken.”

Facebookgroep ‘Kopje koffie collega’
Massop vindt het belangrijk dat haar thuiswerkers niet alleen maar contact hebben over het werk, maar ook de kans krijgen even met elkaar te kletsen. “Ik zag dat misgaan in het begin van de lockdown bij bedrijven die voor het eerst gingen thuiswerken. Mensen zaten de hele dag met elkaar te vergaderen via Zoom en waren aan het einde van de werkdag doodmoe. Ze begonnen het sociale contact ook te missen. Bij Webmastery hebben we de Facebookgroep ‘Kopje koffie collega’, waarin we van alles met elkaar kunnen delen. Dat is voor ons eigenlijk het koffiezetapparaat, waar collega’s op kantoor met elkaar staan te kletsen.”

Eén keer in de maand organiseert Massop een teamdag voor haar medewerkers. “Nu de teamdagen online zijn, begin ik altijd met een quiz. Naast grappige vragen over ons team, stel ik vragen die iedereen kan beantwoorden als ze de mails, nieuwsbrieven en de berichten in onze Facebookgroep hebben gelezen. Zo herhaal ik belangrijke boodschappen op een leuke manier. Daarnaast doen we vaak een workshops.”

Goed blijven inchecken
Massop houdt op afstand goed in de gaten hoe het met haar medewerkers gaat. Dat doet ze onder meer door regelmatig één op één zoomsessies met ze te houden. “Als ik het idee heb dat mijn medewerkers (te)veel binnen zitten, probeer ik ook weleens iets met een challenge. Een tijdje geleden heb ik een lunchwandeling-challenge georganiseerd. De mensen die meededen, moesten elke dag een foto maken en delen van hun lunchwandeling. Dat werkte heel goed. Een aantal medewerkers wandelt nu tegen elkaar met de Ommetje-app van de Hersenstichting. Ik geloof erin om iedere keer weer wat anders te doen wat energie geeft. Het is vooral ook leuk om het samen te doen.”

Niet iedereen gelukkig van thuiswerken
Is thuiswerken nu voor iedereen geschikt? “De één heeft er meer aanleg voor dan de ander”, denkt Massop. “Sommige mensen komen moeilijk op gang of laten zich snel afleiden door dingen thuis. Voor een werkgever is het dan wel lastig om ze van een afstand aan het werk te krijgen. Ik heb liever mensen die ik moet afremmen, dan mensen die ik op gang moet krijgen. Ik vind het daarnaast belangrijk dat mijn medewerkers goed zijn in online communicatie, want ik kan niet zien waar ze mee bezig zijn. De sollicitatieprocedure is daarom stiekem al een test. Als iemand snel terugmailt, heeft diegene bij mij al een streepje voor.”

“Of je mensen thuiswerken kunt aanleren? Tot op zekere hoogte wel, maar het feit blijft: sommigen worden er gelukkig van en anderen niet. Voor mensen met een aandoening kan het in ieder geval een uitkomst zijn. Ik hoop dat we werkgevers daar met de Dag van de Thuiswerker een beetje bewust van kunnen maken.”

Thuiswerktips van Webmastery

Tip 1. Faciliteer gesprekken
Ook als je organisatie vanuit huis werkt, is het goed om gesprekken te faciliteren en te zorgen dat mensen elkaar tegenkomen en overleggen. Richt hiervoor tools in en plaats in het begin zelf berichten om het gesprek op gang te brengen.

Tip 2. Bied ook ruimte voor koetjes en kalfjes
Vergeet de smalltalk niet. Dit is de smeerolie tussen contacten, ook bij collega’s. Het zorgt ervoor dat mensen zich verbonden voelen met elkaar. Wees daarom niet te streng als mensen in chats of groepen afdwalen van het onderwerp.

Tip 3. Gebruik online tools
Er zijn naast online vergadertools nog veel meer tools, bijvoorbeeld om werkprocessen te stroomlijnen en communicatie over verschillende onderwerpen bij elkaar te bundelen.

Tip 4. Kies één kanaal voor belangrijk nieuws
Er gaat vaak heel veel informatie rond via heel veel kanalen. Spreek af welke communicatietools bijgelezen moeten worden en welke niet en via welk kanaal het echt belangrijke nieuws gedeeld wordt.

Tip 5. Spreek af om aan verwachtingsmanagement te doen
Het nadeel van niet in dezelfde ruimte werken als collega’s, is dat als je mailt en geen reactie krijgt, je niet zeker weet of eraan gewerkt wordt. Pak een vraag altijd direct op óf mail terug met een planning. Zo weet je wat je van elkaar kunt verwachten.

Tip 6. Omarm verschillende werktijden
Als manager ben je gewend om te zien wanneer je collega’s werken en wanneer niet. Nu ze thuiswerken, heb je misschien de neiging om te controleren of mensen echt werken onder kantoortijden. Mijn tip: laat dit los. Stuur niet op aanwezigheid maar op resultaat. Geef de vrijheid om te werken wanneer je medewerkers zich fit voelen of de ruimte thuis hebben om te focussen.

Tip 7. Help medewerkers structuur te vinden
Niet iedereen werkt makkelijk vanuit huis. Sommige mensen vinden het moeilijk om te starten en zijn snel afgeleid. Help hen door structuur te bieden en toch vaste werktijden af te spreken.

Tip 8. Stimuleer een goede privé-werkbalans
Het andere gevaar van thuiswerken is dat mensen te lang doorgaan. Bij mensen die de neiging hebben te lang door te gaan, is het belangrijk om te wijzen op de noodzaak van pauzes. Hier zijn handige programma’s voor die kunnen helpen en ook challenges kunnen bijdragen.

Lees het hele artikel hier.

Meedoen aan de Dag van de Thuiswerker kan op twee manieren:
* Deel op social media wat jij het állergrootste voordeel van thuiswerken vindt.
* Zet jouw favoriete thuiswerker in het zonnetje.
Gebruik de hashtag #DagvandeThuiswerker.