We werken massaal thuis, gaan veel minder vaak de deur uit, maar moeten voor onze mentale en fysieke gezondheid wel blijven bewegen. Die combinatie blijkt nog best lastig te zijn. De Hersenstichting heeft daarom een gratis app ontwikkeld die mensen stimuleert en motiveert om vaker een wandeling te maken: de Ommetje-app. Inmiddels hebben al zo’n 150.000 particulieren de app geïnstalleerd. Binnenkort wordt ook gestart met ‘Ommetje voor Bedrijven’.

“Wandelen zorgt voor een betere vitaliteit en hersengezondheid, waardoor je de kans op stress en ziekteverzuim van je werknemers dus ook direct verlaagt”, stelt de Hersenstichting. “Daarnaast zorgt het voor een betere stemming en is het goed voor je denkvermogen.”

De app sluit mooi aan bij de oproep van minister De Jonge van VWS om meer te bewegen in deze coronatijd. “Gezond leven maakt je weerstand beter”, zei hij tijdens een van de ‘coronapersconferenties’. “Een half uurtje wandelen, zelfs dat kan al een verschil maken voor onze gezondheid.”

Wandelcompetitie
‘Ommetje’ is ontwikkeld in samenwerking met neuropsycholoog Erik Scherder, die na elke wandeling een hersenfeitje geeft. Deelnemers kunnen samen met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie starten of op een ranglijst komen met andere appgebruikers. “Hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken”, is de achterliggende gedachte.
Volgens de Hersenstichting heeft Ommetje zijn effect inmiddels al bewezen. Van de mensen die voor het gebruik van de app de beweegnorm (150 minuten per week matig intensief bewegen) niet haalden, haalde iets meer dan 50 procent dat na het gebruik van Ommetje wel.

Ommetje Bedrijven
Bedrijven kunnen zich nu al aanmelden voor Ommetje Bedrijven. Door deze app kunnen collega’s die elkaar nu niet of nauwelijks zien een interne bedrijfscompetitie houden, bijvoorbeeld met verschillende afdelingen tegen elkaar. Zo houden ze contact en zijn ze ook nog actief bezig.
Voor Ommetje Bedrijven wordt een bijdrage van 500 euro gevraagd. De Hersenstichting gebruikt dat geld voor onderzoek. De bedrijven ontvangen daarvoor een digitale toolkit, met daarin onder meer video’s om werknemers te enthousiasmeren te bewegen. Daarnaast komen de naam en het logo van het bedrijf in de app te staan en worden de kleuren van het bedrijf in de vormgeving opgenomen.