Minder controle en meer eigen verantwoordelijkheid voor medewerkers bij de uitvoering van hun taak. Dat was één van de dingen die Florien de Nijs wilde bereiken bij softwarebedrijf Exact, toen ze daar zo’n anderhalf jaar geleden aantrad als HR-directeur. Ze wist toen nog niet dat iedereen een paar maanden later het hoofdkantoor in Delft moest verlaten en dat het ‘loslaten’ noodgedwongen in een versneld tempo terechtkwam.

Voor corona was Exact ook al actief op het gebied van vitaliteit, vertelt De Nijs. “Er is een fitnessgelegenheid in het gebouw en er werden regelmatig gezamenlijke activiteiten georganiseerd. Maar door corona ziet iedereen nu nog meer het belang in van gezond zijn en in balans. Het is een verandering die verandering afdwingt.”

‘It’s okay to say no’
De managers van de verschillende afdelingen kregen trainingen om met de nieuwe situatie om te gaan en moesten heel snel overstappen op een andere manier van leidinggeven. Volgens De Nijs is uit polls en uitgebreide surveys gebleken dat vooral jongere helpdeskmedewerkers bij Exact het mentaal zwaar hebben in deze thuiswerkperiode. Medewerkers die dat nodig hebben, kunnen via Exact terecht bij Open Up, een hulplijn met professionele psychologen en coaches die 24 uur per dag beschikbaar is. “Zo’n vijftig mensen hebben daar tot dusver gebruik van gemaakt. We weten vanuit privacy oogpunt niet wie, maar weten wel dat de voornaamste reden om contact te zoeken eenzaamheid is.” Tegenover deze ‘eenzame groep’ staan de collega’s met de drukke gezinslevens, die vaak het gevoel hebben dat ze altijd bereikbaar moeten zijn. De Nijs: “We zijn er heel erg mee bezig geweest om te laten weten dat je best mag zeggen dat je niet beschikbaar bent voor een afspraak. It’s okay to say no.”

Positief en luchtig
De Nijs houdt ervan om activiteiten met een knipoog te organiseren. Zo was er op kantoor een Carla The Coronacow en werd voor een jubileum een coronaproof Exact-strand gecreëerd. Ook heel geslaagd was de Every Body Moves week in december. “Een hele week in het kader van jou en jouw balans als medewerker. Met sprekers, mindfulness-sessies, een quiz en aan het einde van de week een gezonde borrel om te bespreken wat deze week ons had gebracht en wat we eruit gehaald hadden. Mensen bleven urenlang luisteren naar de sprekers en ook voor de andere activiteiten was veel animo. Dat was een goed teken.”

Lees het hele verhaal bij Vitaal Bedrijf